Recenze: Nové Star Wars je pěkná podívaná, ale nedává moc smysl

Poslední Jedi je sice lepší, než jeho předchůdce, avšak autoři znatelně zanedbali scénář. Příběh je zbytečně překombinovaný akcí, namísto aby se více zaměřil na postavy. Kouká se na to hezky, ale na tom nelze stavět celý film…

Po dvou letech se fanoušci Star Wars dočkali. Měli možnost v kině vidět pokračování sedmého dílu této vesmírné ságy. Jak už bylo naznačeno na konci předchozí epizody, Rey se setkává s Lukem Skywalkerem, aby ho přivedla k odboji a bojoval na jejich straně proti prvnímu řádu. S Lukem to ovšem nebude tak jednoduché. Mezitím v jiných končinách vesmíru odboj vzdoruje silným útokům prvního řádu.

Musí se osmému dílu pochválit, že má svoji osobitost, konečně se nejedná jen o pouhé kopírování šablony některého z předchozích dílů, jako to bylo v případě sedmičky. Přestože se narážkám na Lucasovy filmy nevyhneme, není na tom postaven celý film. Přestřelky, akční souboje vesmírných letounů i souboje se světelnými meči – zkrátka vše co se od hvězdných válek očekává.

Musím uznat, že Poslední z Jediů dokázal částečně nabudit atmosféru, na kterou jsme ve Star wars byli zvyklí. Ve výsledku se tak bude divák u filmu skvěle bavit. Plusový bod také dostává osmá epizoda za nové myšlenky týkající se využití síly. Objevují se tu věci, které doposud ve Star Wars nebyly, a to dává epizodě svoji vlastní originalitu. Veškerá akce je úžasná podívaná a podobně i občasné humorné scénky pobaví (i když možná by jich nemuselo být tolik). Problém však nastává, pokud nad tím vším divák začne trochu více přemýšlet…

Je poměrně zvláštní, když člověk přijde z kina nadšený a teprve při zpětném přemítání nad děním ve filmu člověku dojde, že to vlastně ani nedává moc smysl. Autoři zřejmě udělali chybu v tom, že z filmu chtěli vymáčknout moc. Snaha natlačit do něj vše, co jim přišlo dobré, vyústilo v směsici různých událostí. Některé z těchto událostí občas budí dojem, že je tvůrci ani nedotáhli do konce a z ničeho nic do nich vtlačili novou. Chápu, že dnes diváci chtějí akci, ale stačilo by trochu zvolnit a více se věnovat některým postavám. Po osmém filmu totiž stále víme vlastně hrozně málo o postavách nové trilogie a scénář místo toho opět těží z nostalgických vzpomínek na postavy z původní trilogie. Stejně jako u předchozího dílu někteří z nás říkali, že nejlepší byly scény s Hanem Solem, tady mnozí zase řeknou, že nejlepší jsou scény s Lukem. A přitom by se z těch nových dalo vymáčknout tolik zajímavého… doufejme, že nám o nich něco řeknou alespoň v příští epizodě.

Postavy bohužel nejsou jediný problém. Zmínil bych absurdně vypadající scény, které místo toho, aby působily dramaticky, jsou spíše komické. Nemluvě o „legendárním“ příchodu Luka na scénu, který v nejhorší chvíli přijde na scénu a má všechny zachránit. Takový kýč nebyl vůbec nutný. Dalším problémem je, že postavy mají víc štěstí než rozumu a kdykoli jejich život visí na vlásku, stane se z ničeho nic něco, co je zachrání. A takový ohraný přístup k příběhu brzy začne nudit. A to nemluvím ani o přehnaném vyzdvihování politické korektnosti. Té je ve filmu tolik, až to působí směšně. Herecké výkony stejně jako u předchozího filmu také nejsou na příliš vysoké úrovni a často hercům (čest výjimkám) jejich emoce zkrátka nevěříte.

Abychom opět trochu odbočili k něčemu pozitivnějšímu, musí se uznat kvalitní práce s efekty a střihem. Byla by ostuda pro film tohoto typu nevytvořit opravdu kvalitní efekty, animace nebo 3D modely. Je proto dobře, že si v tomto ohledu dali tvůrci záležet. Nostalgický soundtrack Star Wars jako doprovod filmu je už samozřejmostí, takže jej ani není třeba zmiňovat.

Jak to tedy celé shrnout… Film je nádherná podívaná, divák se u něj nenudí a může si nostalgicky zavzpomínat na hvězdné války. Každý, kdo se do vyprávění filmu plně ponoří a přestane vnímat některé nedostatky, jistě osmé Star Wars ocení. Pokud se ale nad příběhem trochu více zamyslí, bude zklamán, že autoři nevyužili potenciál, který si nastavili některými dobrými nápady. Místo toho dali přednost používání ohraných triků, které na diváky působí v jiných filmech. Laťku sice posunuli o něco výš než minule, ale stále je hodně na čem pracovat.