Anketa: Patří matematika mezi povinné maturitní předměty?
Názory na matematiku jako povinnou součást maturitních zkoušek se různí. Její zastánci mohou tvrdit, že matematika rozvíjí v žácích smysl pro logiku a trénuje jejich myšlení. Lze proti tomu namítnout, že to může ohrozit studenty nadané v jiných oblastech, než je matematika a logika. Zároveň si můžeme pokládat otázku, nakolik je současný způsob výuky efektivní a jestli je vůbec v jeho silách, připravit k povinné zkoušce i ty žáky, kteří pro matematiku nemají vlohy.
David Gruber – Lektor soft skills
Samozřejmě, že ano. Maturita by měla určitě obsahovat matematiku, mateřský jazyk a angličtinu. Matematika je umění myslet, umění podřídit se univerzálním a objektivně platným pravidlům. Dělal bych dokonce podle výsledků maturitní zkoušky plus průběžných výsledků za celou střední školu takový žebříček kvality v celé zemi (jako mají tenisté žebříček ATP). A kdo je výš, toho názor se bere vážněji než toho umístěného níže. Za celý život se mi, když už, nejkomplikovaněji jednalo s takovými těmi „uzlíčky subjektivních emocí“, čtyřkaři z matematiky, kteří názorově oscilují od nepodložené slepé víry v něco k nepodloženému arogantnímu nesouhlasu.
Robert Janás – Fotograf, básník a historik umění
Myslím, že ne. Na základní škole jsem byl v matematice velmi dobrý a dostával jsem i ceny z různých soutěží. S gymnaziální matematikou jsem ale začal pokulhávat. Vždy jsem ale vynikal v humanitních oborech. Byl jsem tehdy první ročník, který nematuroval z matematiky. Nedovedu si představit, že bych se kvůli tomu nedostal na školu. Je problém, pokud by se nemohli talentovaní lidé věnovat svým oborům jenom proto, že jim nešla matematika.
Jan Werner – Politolog a filozof
Domnívám se, že ano. Mnoho lidí argumentuje tím, že pokročilá matematika je něčím, co běžní středoškolští studenti v dalším životě nevyužijí, avšak zde jde spíše o přidanou hodnotu, kterou s sebou znalost matematiky nese. Matematika ve studentech rozvíjí schopnost logického myšlení, stejně jako schopnost postupně se propracovat se k řešení a výsledku. Naučí-li se člověk chápat mechanismy matematiky, má dobrý předpoklad pro pochopení toho, jak věci fungují, i v řadě dalších oblastí. Matematiku lze chápat jako určitý trénink pro mozek, a děti a studenti, kteří jsou v ní vzdělaní více, mají nepochybně značnou výhodu oproti těm, kterým taje matematiky zůstaly zapovězeny.
Zdeněk Škromach – Bývalý senátor
Podle mě ano. Nejde jenom o počítání jako takové, ale protože matematika vede k logickému myšlení. A to potřebuje většina lidí ve společnosti, ať už se živí čímkoliv. Výjimku by si zasloužily leda tak umělecké obory, tam logika není tolik potřeba. Možná je ale můj pohled zkreslený, protože já měl vždy ve škole z matematiky jedničky nebo dvojky.