Recenze: Prezident Blaník zachraňuje Česko a odhaluje tajemství pražské kavárny. Bude nás ale bavit i za pět let?

Druhá přímá volba prezidenta ČR je sice nějaký ten týden za námi, ale debata o tomto tématu ještě úplně neutichla. Film Prezident Blaník je satirou na celé dění okolo voleb, kde vystoupí jako kandidát Tonda Blaník. V podání Marka Daniela tak můžeme sledovat, jak se snaží dostat na Hrad, aby „zachránil“ celou Českou republiku .

Máslo a lithium pro všechny! Korupce do každé rodiny! To byly asi nejznámější předvolební sliby Antonína Blaníka, jehož jméno se začalo v souvislosti s volbami šířit internetem minulý rok. Na první pohled kvalitní PR kampaň propagující seriál Kancelář Blaník nakonec vyústila v celovečerní film.

Vše startuje oznámením kandidatury lobbisty Tondy Blaníka, který má známé dost vysoko, aby zařídili vše, co pro své kšefty potřebuje. Ve své prezidentské kampani se v podstatě označuje jako jeden ze zachránců národa a přirovnává se například k Masarykovi. Vše se ale trochu zvrtne, podpisové archy se nepodaří odevzdat včas, a kandidatura tím padá. Je čas na plán B. Ovšem přijdou i další komplikace… a aby toho nebylo málo, setkává se Blaník například s jeho vzorem Václavem Havlem. Nechybí ani odhalení velké záhady pražské kavárny.

Samotná postava Blaníka se vyznačuje egoismem, nadměrnou sebedůvěrou, ale také sprostým slovem v každé větě a neustálým opíjením se. To všechno dává postavě určitou osobitost, čímž si diváky snadno získá. Koneckonců fanoušci seriálu postavu už dobře znají, pro ně to tedy žádná velká novinka nebude. Zároveň ale nutno upozornit, že znalost seriálu není potřeba, pokud si chce divák film užít. Je nutný pouze určitý přehled a zájem o současnou politickou situaci.

Příběh diváka nenudí a vtipy nejsou trapné jako u mnoha českých komedií bývá zvykem. Film výrazně zpestřuje přítomnost několika politických i jiných známých osobností, které se ve filmu sice jen mihnou, ale obvykle jde o docela komické scénky. Nechybí tu například Andrej Babiš nebo Miroslav Kalousek. Povedené jsou také obzvláště improvizované scény s dalšími prezidentskými kandidáty. Pobaví také to, jak film částečně překrucuje celé dění prezidentských voleb, než jak jsme ho viděli v televizi a na internetu. Ve filmu to vypadá, že vlastně vše co se dělo, bylo ovlivněno Blaníkem.

Je pěkné, že celý film reflektuje současnou politickou situaci, zároveň ho to ale docela potápí. Za pár let bude totiž dojem z filmu výrazně horší, protože mnoho použitých vtipů bez kontextu postrádá smysl. Jedná se spíše o jednorázovku, která sice teď vyprodává česká kina, jednou už ji ale většina lidí zřejmě chápat nebude. Na druhou stranu s tím asi tvůrci i počítali už od začátku.

Škoda je také to, že zatímco první polovina je energická a vtipem se nešetří, později humor slábne. Možná se na filmu částečně podepsalo to, že film bylo nutné dokončit těsně po volbách a na protahování tak nebyl prostor.

Po technické stránce nemám výtky. Kamera, stejně jako tematické písničky k filmu, byly skvělé. Možná jen herecké výkony by mohly být na ještě trochu vyšší úrovni.

Nejedná se o žádnou pecku století. Je to ale skvělá vtipná jednorázovka, na kterou je nutné se dívat s určitým nadhledem a neočekávat od ní zázraky. Mezi českými komediemi určitě vyčnívá a dobře využívá současné politické situace. Vlastně je i docela škoda, že Blaník do kandidatury nešel doopravdy…možná by to mělo něco do sebe.